LEERLINGBEGELEIDING

In onze school vinden we het welzijn van onze leerlingen heel belangrijk. Daarom zetten we met het hele schoolteam sterk in op sociale en emotionele vaardigheden.
Soms is er echter meer gespecialiseerde aandacht nodig. Hiervoor hebben we een team van leerlingbegeleiders.

KITO staat voor Kinderen in Tijdelijke Ondersteuning.

Voor wie? Kinderen die nood hebben aan ondersteuning bij sociale en emotionele noden. Bijv. bij een ruzie, een blokkade, bij nood aan een gesprekje, frustraties omwille van onduidelijkheid, moeilijk kunnen verwoorden wat in hun hoofd zit,… 

Hoe? Vanuit KITO proberen we in eerste instantie tegemoet te komen aan wat de leerling op dat moment nodig heeft. Afhankelijk van het kind en de situatie is dit rust, even alleen zijn, nabijheid, afleiding, ontlading, ‘ont’spanning, begrenzing, een gesprek,... We gaan steeds op zoek naar manieren om leerlingen te helpen om zo snel mogelijk weer de basisrust te vinden. Hulpmiddelen hiervoor kunnen zijn: een zitzak, sensopathisch materiaal, fantasiespel, visualisaties, enzovoort. 

Het logo symboliseert waar KITO voor staat, namelijk begrenzen en ondersteunen.

KIT staat voor Kind Individueel Traject

Op onze school is er de mogelijkheid voor leerlingen om op een vast tijdstip in de week naar KIT te gaan. Wanneer de basisrust bij een leerling weg is, het hoofd vol omwille van verschillende redenen, de leerstof te moeilijk is, er sprake is van faalangst of moeilijk functioneren in groep, wanneer een leerling duidelijk veel stress ervaart, kan KIT helpend zijn.

Leerlingen komen op vaste tijdstippen naar de KIT-leerkracht voor een preventief rustmoment of een individueel leertraject. Dit kan in of buiten de klas plaatsvinden. Er wordt aan een specifieke doelstelling gewerkt en bekeken hoe de transfer gemaakt kan worden naar de klas.