BASISAANBOD
Doelgroep
Leerlingen in Basisaanbod kunnen problemen ondervinden op het gebied van lezen, schrijven, rekenen, motoriek of concentratie. Vaak spelen faalangst, stress of een negatief zelfbeeld ook een rol bij deze kinderen. Om goed te kunnen leren is het immers belangrijk dat een leerling zich goed voelt.
Lessen en aanpak
Onderwijs op maat van iedere leerling is de kern van onze opdracht.
We kunnen dit realiseren door:
- aangepaste klasgroepen die gemiddeld uit 12 leerlingen bestaan (max. 14 leerlingen). Deze klasgroepen worden samengesteld op basis van taalniveau (algemene taalvaardigheden, technisch lezen, begrijpend lezen en spelling) en ondersteuningsbehoeften;
- klasoverschrijdend werken via niveaugroepen voor wiskunde en waar nodig voor andere leergebieden;
- onderwijs gebaseerd op de noden van de leerling. Het kind staat centraal;
- streven naar een positief zelfbeeld door in te zetten op succeservaringen;
- aangepast werktempo en minder werkdruk opleggen;
- voldoende herhaling in te bouwen zodat automatisering kan plaatsvinden;
- sterk in differentiëren binnen de klasgroep;
- leerstof aanbieden dat aangepast is aan de leefwereld van de leerlingen;
- het team van leerkrachten wordt versterkt door ondersteuners, logopedisten, kinesisten, leerlingbegeleiding, een orthopedagoog én een aanzienlijke groep van vrijwilligers uit de dichte omgeving van de school.
We proberen een verschil te maken door:
- oog te hebben voor de gehele ontwikkeling van de leerling. Naast het ‘leren’ trachten wij ook onze leerlingen te sterken in sociale en emotionele vaardigheden, taal- en communicatieve vaardigheden, leer- en werkhouding, psychomotoriek en redzaamheid. We verrijken de kennis, vaardigheden en attitudes van de leerlingen op zowel leer, leef als doe-vlak;
- intensief te werken aan mondelinge taalvaardigheden. We omarmen onder andere de meertaligheid van onze leerlingen door de thuistaal in te zetten als opstapje om de Nederlandse taal beter te verwerven;
- vroeg en gedurende een lange periode te (blijven) oefenen op voorwaarden om tot technisch lezen, rekenen en schrijven te komen;
- betekenisvolle taken aan te bieden waarbij leerlingen doelgericht werken en tot leren komen;
- van bij de start een mooie werkhouding en stapsgewijs werken aan te leren. Dit aan de hand van een stapsgewijze opbouw van werken met visueel-ruimtelijke materialen (lego, knex, tecno, LAQ, smartgames,..). In de hogere klassen wordt in de lessen techniek kennisgemaakt met houtbewerking;
- leerlingen sterk te maken in digitalisering;
- leerlingen in beweging zetten en houden;
- samenwerkingen aan te gaan met onze naaste buren (home arthur, vrijwilligers uit de buurt,..).
En daarna?
Type Basisaanbod heeft als opdracht om leerlingen voor te bereiden op een terugkeer naar het regulier onderwijs. Dit gebeurt tijdens de lagere schoolcarrière of bij de overstap naar het secundair onderwijs. Zo stroomt er jaarlijks een grote groep van leerlingen op de leeftijd van twaalf jaar of na een extra voorbereidingsjaar op een leeftijd van dertien jaar door naar het regulier secundair onderwijs 1b (arbeidsfinaliteit).
Leerlingen die aan het einde van de lagere schoolcarrière (leeftijd van dertien jaar) niet het niveau vierde leerjaar beheersen, worden georiënteerd naar het buitengewoon secundair onderwijs opleidingsvorm 3 (OV3) Type Basisaanbod. Bij deze opleidingsvorm krijgen de leerlingen eveneens een beroepsopleiding aangeboden die hen voorbereid op deelname aan de reguliere arbeidsmarkt.